Sådan forløber konkurrencen

Er du klar til at tage udfordringen op for en bedre og sundere hverdag? Er du parat til at give gas med både venner og bekendte i et sjovt træningsfællesskab? Og har du mod på at give den hele armen i 8, 10 eller 12 uger?

Sejt! Det kommer til at foregå således…


Konkurrencens forløb

1. Projekt på Vægten varer som regel 8, 10 eller 12 uger.

2. Forløbet lægger ud med en tilmeldingsperiode. Her tilmelder deltagerne sig i hold af 3 til 5 personer. Hvert hold har én holdkaptajn, der har ansvaret for holdoprettelse, betaling af gebyr og for registrering af målinger undervejs.

3. Når tilmeldingsperioden afsluttes, skydes projektet for alvor i gang med indvejningen - start-eventen. Det er her, holdene får fastlagt deres startvægt svarende til deres indeks 100. Dagen må gerne gøres festligt. Få sponsorer til at opstille boder og arranger små events. Det kan desuden virke godt at få en kendt livsstilekspert til at give et motiverende igangsætnings-foredrag. 

4. Nu begynder det hårde – men sjove - arbejde. Holdene skal i gang med at dyrke motion og spise sundere. Til at motivere dem tilbydes fælles aktiviteter og events, som de kan deltage i. Det er den enkelte arrangør, der står for at definere disse begivenheder. Samarbejd med lokale idrætsforeninger m.m., der kan hjælpe og stille deres udstyr og ekspertise til rådighed.

5. Konkurrencen skal gerne indeholde en eller flere delkonkurrencer eller ”mellemvejninger”. Her kan holdene få målt deres fremskridt og finde ekstra glæde og motivation til at fortsætte. Det kan her være en god idé at udlove præmier til det hold, der har gjort de største fremskridt siden sidst.

6. Projekt på Vægten afsluttes med en udvejning. Det må også gerne være festligt. Her vejes holdene for sidste gang, og vinderne - dem med det størst vægttab - udnævnes og fejres. Eventuelle priser overrækkes til første-, anden- og tredjepladsen.

7. Projekt på Vægten-forløbet er slut. Men kampen for en sundere hverdag fortsætter med forøget energi og en masse gode oplevelser i rygsækken. Erfaringen viser, at mange deltagere fortsætter kampen som nye medlemmer i klubber og centre.

8. Forløbet kan afholdes igen efter en pause.

 

Anbefalede opstarts-tidspunkter:

December/januar.
Ofte er der ekstra meget fokus på vægt og livsstil i denne periode.

Marts/april.
Det passer med at forløbet afsluttes inden sommerferien og bikinisæsonen.

September/oktober.
Mange vælger denne periode til at starte nyt motionsprojekt. Kan afsluttes inden jul.

Forvent en periode på mindst en måned til at forberede opstart og tilmelding. Sæt 1-2 måneder af til tilmeldingsforløb.